شرایط مهاجرت به آلمان از طریق کار

مهاجرت به یکی از پرطرفدارترین کشورهای جهان شاید بسیار سخت و نشدنی به نظر برسد اما علاالدین مهاجر این مسیر را برای شما به‌صورت جادویی شدنی کرده است. مهاجرت به آلمان مبحث داغی است که امروزه درباره آن مطالب زیادی می‌شنوید و اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای مهاجرت به آلمان از طریق ویزای کار آلمان یا همان جاب آفر تلاش می‌کنید پس تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را بروز کنید. 

آلمان؛ کشوری باثبات اقتصادی بسیار قوی

کشور آلمان به دلیل اقتصاد باثبات، استاندارد بالا و کیفیت زندگی به یک مقصد محبوب برای مهاجران تبدیل‌شده است. آلمان با جمعیتی متنوع و با نگرشی بسیار زیبا مبنی بر استقبال از مهاجران از نقاط مختلف جهان، مزایای متعددی را ارائه می‌دهد که به همین دلیل این مقصد برای مهاجران تبدیل به یک هدف طلایی می‌شود که هرکدام از این افراد برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را به کار می‌بندد. 

 مهاجرت به آلمان از طریق کار در این کشور

دلایل محبوبیت کشور آلمان برای مهاجرت

  • اولین ویژگی و مهم‌ترین آن در اصل چشم‌انداز شغلی است که برای متخصصان ماهر ارائه می‌شود. در اصل این چشم‌انداز توسط اقتصاد بزرگ اروپا مطرح می‌شود و به همین دلیل تقاضای زیادی برای اشخاص واجد شرایط در زمینه‌های متنوع به وجود می‌آید و این اشخاص برای فرصت‌های زیادی که برای رشد، ترقی و توسعه آینده شغلی خود دارند به مهاجرت به کشور آلمان از طریق مهاجرت کاری بسیار اهمیت می‌دهند.
  • دومین ویژگی و دلیل اصلی محبوبیت کشور آلمان برای مهاجرت، سیستم رفاه اجتماعی بسیار باکیفیتی است که این کشور به مهاجران ارائه می‌کند. در اصل آلمان این تضمین را به مهاجران خود می‌دهد که در هر شرایطی به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کند. این مراقبت‌ها شامل مسائل بهداشتی و پزشکی، ایجاد مسکن و دسترسی به آموزش کارآمد است. این کشور توانمند حتی قابلیت و قدرت این را نیز دارد که در صورت بیماری یا ناتوانی، کمک مالی به شهروندان را تأمین کند.
  • سومین دلیلی که شما آلمان را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، سیستم آموزشی بسیار قوی کشور آلمان است. آلمان درواقع کشور برخی از دانشگاه‌های پیشرو در جهان است که تحصیلات عالی و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تحصیل مهاجران را فراهم می‌کند. همچنین کشور آلمان دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند که ثبت‌نام و تحصیل را برای غیر آلمان زبان‌ها آسان‌تر می‌کند.
  • می‌توان گفت دلیلی که باعث محبوبیت کشور آلمان شده است، موقعیت مرکزی آلمان در اروپا است که آن را به دروازه‌ای ایدئال برای سفر به کشورهای دیگر تبدیل کرده است. این کشور دارای سیستم حمل‌ونقل بسیار کارآمد ازجمله قطار، اتوبوس و هواپیما است که کاوش در سایر کشورهای اروپایی را آسان می‌کند.
  • درنهایت اگر تمامی این ویژگی‌ها و حتی دلایل دیگری شمارا برای مهاجرت به آلمان بسیار مطمئن‌تر کرده است و شما قصد دارید از طریق بازار کار به این کشور مهاجرت کرده و تبدیل به شهروند دائم آلمان شوید در ادامه با علاالدین مهاجر همراه باشید.

دریافت مهاجرت آلمان از طریق کار

آلمان یک کشور اروپایی مرفه محسوب می‌شود که از فرصت‌های شغلی فراوانی برخوردار است و درنتیجه می‌تواند شرایط مطلوبی را به مهاجران ارائه بدهد. دولت آلمان در سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی را در راستای توانمندسازی کارگران خارجی و نیروی کار مهاجر از سراسر جهان برای مهاجرت و کار در آلمان ایجاد کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی شرایط و الزاماتی که در مهاجرت به آلمان از طریق کار وجود دارد، می‌پردازیم.

 مهاجرت از طریق کار در آلمان

دریافت ویزای کاری

اولین و ضروری‌ترین قدم برای دریافت این ویزا از طریق اخذ ویزای کار هست. این ویزا به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا به‌صورت قانونی در آلمان زندگی کنند. در اصل داشتن مدارکی مثل تجربه کاری، تحصیلات و مهارت‌های مختص به کار موردنظر بسیار مورد اهمیت است. علاوه بر این کارفرمایی که پیشنهاد شغلی معتبر را به شما داده است نیز باید تمامی مراحل لازم برای دریافت ویزا برای کارمندی که قصد استخدام آن را دارد را انجام داده باشد. ویزای کاری در اصل به‌عنوان یک ویزای بلندمدت طبقه‌بندی می‌شود که به مهاجران این اجازه را می‌دهد تا حداکثر ۹۰ روز در آلمان بمانند در طول این مدت، فرد موردنظر باید از اداره مهاجرت محل خود، مجوز اقامت بگیرد.

وجود قرارداد استخدام

قبل از درخواست برای ویزای کار، باید قرارداد کاری بین شما و کارفرما منعقد شود. در این قرارداد باید نوع استخدام، مدت قرارداد و حقوق تعریف‌شده نیز مشخص و ذکر شود. حقوق دریافتی و پیشنهادی باید مطابق با میانگین حقوق موردنظر در آن حرفه کاری و طبق قراردادی جمعی باشد؛ مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، قراردادهای جمعی در آلمان ازنظر قانونی در اصل توافق‌نامه‌ای بسیار مهم بین کارفرما و کارمند است که شرایط کار و حقوق را به‌صورت دقیق تنظیم می‌کند.

ارائه مدارک تحصیلی

دولت آلمان در هنگام بررسی درخواست ویزای کار تأکید زیادی بر مدارک تحصیلی مهاجران دارد. در اصل مهاجران و متخصصان خارجی باید ثابت کنند که دارای شرایط لازم برای پیشنهاد شغلی هستند یا نه. معمولاً به داوطلبانی که مدارک تحصیلی با حرفه آن‌ها و موقعیت‌های شغلی پیشنهادی مطابقت نداشته باشد، ویزای کار به آن افراد اعطا نمی‌شود.

توانایی‌های زبانی

آلمانی زبان رسمی کشور آلمان است و دانش اولیه از این زبان برای برقراری ارتباط مؤثر در زمینه‌های مختلف بسیار ضروری است؛ بنابراین، واجد شرایط بودن برای ویزای کار تا حدودی به توانایی و تسلط زبانی شما به زبان آلمانی بستگی دارد. گواهی مهارت زبانی شما معمولاً از طریق آزمونی به نام (TestDaf) تعیین می‌شود.

بیمه سلامت

قوانین آلمان همه ساکنین و مهاجران را ملزم به داشتن بیمه درمانی می‌کند؛ بنابراین، قبل از درخواست ویزای کار، اتباع خارجی باید مدارک کافی مبنی بر پوشش بیمه درمانی خود از طریق کارفرما در آلمان را به همراه خود داشته باشند. این مبحث نیز بسیار مهم است که اطمینان کافی از بیمه‌نامه درمانی و مطابقت آن با استاندارهای آلمان صورت بگیرد.

اجازه اقامت مجدد

شما پس از انقضای ویزای کار خود باید مجدد برای اجازه اقامت اقدام کنید. اجازه اقامت برای یک دوره مشخص، معمولاً دو سال اعطا می‌شود و قابل تمدید است. این مجوز به کارگر خارجی اجازه می‌دهد تا به‌طور قانونی به زندگی و کار در آلمان ادامه دهد.

 دریافت ویزای کاری آلمان

چرا برای اقامت کشور آلمان از طریق ویزای کار اقدام کنیم؟

ویزای کار آلمان در مقایسه با انواع دیگر ویزاها مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به‌صورت مختصر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • فرصت‌های کاری بیشتر؛ آلمان فرصت‌های کاری زیادی را در طیف وسیعی از صنایع ازجمله فناوری، مهندسی، علوم پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی و غیره به مهاجران ارائه می‌دهد که شاید این فرصت‌ها به‌عنوان یک تجربه کاری را نتوانید هیچ‌وقت در کشور مبدأ خود تجربه کنید.
  • اقامت دائم؛ شما پس مدتی کار موردعلاقه خود در کشوری با اقتصادی قوی می‌توانید به‌صورت دائم، شهروندی کشور آلمان را به دست بیاورید. این امر باعث به وجود آمدن ثبات در زندگی و آینده‌ای روشن برای شما می‌شود.
  • دسترسی به مزایای بسیار سودمند؛ ویزای کار در آلمان باعث برخورداری شما از مزایای اجتماعی باکیفیت، مراقبت‌های پزشکی، بیمه بیکاری و مزایای بازنشستگی می‌شود.
  • تجربه بین‌المللی در عرصه کار و حرفه؛ شما با ویزای کار آلمان می‌توانید تجربه و فرصت‌های بین‌المللی ارزشمندی را برای پیشرفت حرفه‌ خود فراهم کنید و این فرصت برای شما به وجود می‌آید که در معرض جامعه تجاری بین‌المللی قرار بگیرید.

کلام آخر علاالدین مهاجر

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید بهترین شهرهای آلمان برای زندگی و کار در سال 2023 و مهاجرت کاری به آلمان یا اسپانیا را نیز مطالعه کنید. به‌طورکلی، اخذ ویزای کار در آلمان می‌تواند مزایای زیادی را برای مهاجران داشته باشد که به دنبال فرصت‌های شغلی و کیفیت زندگی بالا هستند. علاالدین مهاجر نیز در همین راستا در کنار شما است تا بهترین‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین از طریق ثبت شرکت در آلمان می توانید اقدام به مهاجرت به این کشور نمایید.